Home Άρθρα Μάθετε την Διαφραγματική Αναπνοή

Μάθετε την Διαφραγματική Αναπνοή

από Κλασσική Μουσική
183 θεάσεις

Ένα περίεργο φαινόμενο: Γεννιόμαστε και ξέρουμε πως να αναπνέουμε από το διάφραγμα, και στη συνέχεια το ξεχνάμε. Η Διαφραγματική Αναπνοή είναι το Α και το Ω για υγεία και αντοχή!

Ως καθηγήτρια μουσικής και μάλιστα πνευστού οργάνου, συγκεκριμένα διδάσκω φλάουτο, το πρώτο που μαθαίνω στα παιδιά, πριν πιάσουν ακόμα το μουσικό όργανο στα χεράκια τους, είναι ο τρόπος που πρέπει να αναπνέουν.

Κι αυτό που λέω συνέχεια είναι ότι, θα ήθελα να γίνω υπουργός Παιδείας μόνο για μια μέρα, για να περάσω ως υποχρεωτικό μάθημα τη διδασκαλία της Διαφραγματικής Αναπνοής από το νηπιαγωγείο.

Ακόμα και παιδιά με άσθμα που θέλησαν να μάθουν να παίζουν φλάουτο και ξεκίνησαν με δισταγμό για το αν θα τα καταφέρουν, όχι μόνο τα κατάφεραν, αλλά τους πέρασε και το άσθμα. Και μάλιστα τώρα πολλοί γιατροί συνιστούν σε παιδιά με άσθμα ή ακόμα και με άλλες αυτοάνοσες παθήσεις, να ξεκινήσουν την εκμάθηση ενός πνευστού οργάνου, προκειμένου να μάθουν ΚΑΛΑ τη χρήση της Δ.Α.

Τι συμβαίνει, λοιπόν, με την αναπνοή μας; Αν παρακολουθήσετε έναν μπέμπη ή μια μπέμπα, θα δείτε πως όταν αναπνέει, το σωματάκι τους στην περιοχή της κοιλίτσας ανοίγει και μαζεύεται σαν ένα μπαλόνι. Αυτό σημαίνει ότι γεννιόμαστε με “γνώση” της Δ.Α. Μόνο που… στην πορεία της ζωής μας, κάπου την χάνουμε.

Αλλά αν αργότερα κάποιος ασχοληθεί με αθλητισμό, τραγούδι, ηθοποιία, εκφώνηση (παρουσιαστές, δημοσιογράφοι κλπ), μουσικοί πνευστών (και όχι μόνο, την Δ.Α. χρησιμοποιούν όλοι οι μεγάλοι μουσικοί, για καλύτερο έλεγχο των χεριών και αποβολή του στρες) και πολλά άλλα επαγγέλματα, την μαθαίνουν αναγκαστικά: Δίνει αντοχή, ποιότητα αλλά και όγκο στην φωνή, αποβάλει το στρες, “φιλτράρει” κατά κάποιον τρόπο ό,τι εισέρχεται από μύτη και στόμα.

Όπως τονίζει ο διεθνούς φήμης σύμβουλος φυσικής κατάστασης Brandon Marcello, η αναπνοή είναι μια κίνηση και ως κίνηση θα πρέπει να την αντιμετωπίζουμε. Η διαδικασία της αναπνοής περιλαμβάνει την αυτόματη ανταλλαγή οξυγόνου και διοξειδίου του άνθρακα, στην πραγματικότητα όμως αφορά ταυτόχρονα και στη συντονισμένη κίνηση που εμείς πρέπει να εφαρμόσουμε.

Πως θα μάθετε να αναπνέετε από το διάφραγμα

Η ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ αναφέρει: 

  • Η διαφραγματική αναπνοή είναι η αναπνοή που γίνεται με τη σύσπαση του διαφράγματος, του μυός που βρίσκεται σε οριζόντια θέση ανάμεσα στη στομαχική κοιλότητα και την κοιλότητα του θώρακα. Κατά την εισπνοή, στη διαφραγματική αναπνοή, ο αέρας που εισέρχεται στον πνεύμονα φουσκώνει την κοιλιά.
  • Η βαθιά αυτή αναπνοή χαρακτηρίζεται από την έκταση της κοιλιακής χώρας πολύ περισσότερο από την αντίστοιχη του θώρακα. Είναι o υγιής τρόπος αναπνοής από τον συνήθη. Επίσης είναι μια μορφή συμπληρωματικής ή εναλλακτικής θεραπείας με το σκεπτικό πως η βαθιά κανονική αναπνοή που ανασηκώνει και κατεβάζει τον θώρακα συνδέεται με το άγχος.
  • Η διαφραγματική αναπνοή είναι κάτι που μπορεί να μάθει κανείς αρκετά γρήγορα, αφού στην πραγματικότητα απλώς θα «θυμηθεί» τη νηπιακή του αναπνοή.

Πως να την “θυμηθείτε” – Ασκήσεις

  1. Ο καλύτερος τρόπος είναι ξεκινήσετε πρώτα ξαπλωμένοι, γιατί αυτή η στάση θα σας κρατάει την πλάτη, άρα και τον θώρακα.
  2. Κάποιοι δείχνουν να αναπνέετε από τη μύτη, αλλά η δική μου συμβουλή είναι να ξεκινήσετε αρχικά από το στόμα πρώτα, για καλύτερο έλεγχο
  3. Βάλετε το δεξί σας χέρι πάνω στην κοιλιά, στον ομφαλό και -καλύτερα- να ξεκινήσετε με εκπνοή και μετά με εισπνοή
  4. Εκπνέοντας για πρώτη φορά, θα πρέπει να δείτε η κοιλιά σας να μπαίνει μέσα – Βγάλτε αργά ΟΛΟΝ τον αέρα, αδειάστε όσο μπορείτε
  5. Στη συνέχεια πάρτε βαθιά αναπνοή. Θα πρέπει να δείτε η κοιλιά που πριν υποχώρησε να αρχίσει να φουσκώνει
  6. Όταν φουσκώσει αρκετά η κοιλιά, μόνο τότε θα ανασηκωθεί και ελάχιστα ο θώρακας
  7. Επαναλάβετε πολλές φορές την άσκηση ξαπλωμένοι και μετά όρθιοι. Μπροστά σε έναν καθρέφτη, δείτε από προφίλ τη φιγούρα σας, και πάλι με το χέρι στην κοιλιά στο ύψος του ομφαλού, θα κάνετε την ίδια άσκηση. Αν δείτε να μην κουνιέται ο θώρακας αλλά να φουσκώνει και ξεφουσκώνει η κοιλιά, τότε είστε στο σωστό δρόμο. Αν όχι, ξαπλώστε πάλι κι επαναλάβετε, μέχρι να το πετύχετε.

Το δύσκολο είναι πως θα την εδραιώσετε, αφού πρώτα την μάθετε, στην καθημερινή σας ζωή.

Πρώτα θα πρέπει η άσκηση να γίνεται σε καθημερινή βάση, μέχρι να βεβαιωθείτε ότι “το ‘χετε”. Παρακολουθείστε το σώμα σας όσο μπορείτε, την ώρα που κάθεστε για φαγητό, εργασία, κλπ, την ώρα που περπατάτε, ή κάνετε κάποια άλλη εργασία ορθοί. Θα πάρει ένα διάστημα που θα πρέπει να έχετε “την προσοχή” σας εκεί, αλλά μετά θα γίνεται αυτόματα – θα βήχετε, γελάτε, φωνάζετε από το διάφραγμα. Αυτός που κοιμάται και αναπνέει από το διάφραγμα, θεωρείται πλέον και… “πτυχιούχος” της Δ.Α.!

Τα σκυλιά είναι οι “μάστερ” της διαφραγματικής αναπνοής

Πόσο δυνατή φωνή έχουν τα σκυλιά ακόμα και μικρόσωμα; Πόση αντοχή στο τρέξιμο, και δείτε ένα λαχανιασμένο σκυλάκι με κρεμασμένη τη γλώσσα πόσο γρήγορα πάει το διάφραγμά του;

Σε ένα master class που είχα συμμετάσχει το πάλαι ποτέ, ο κορυφαίος φλαουτίστας της London Philharmonic Orchestra, Paul Edmund Davies, ζήτησε από τους συμμετέχοντες να… γαβγίσουν, ένας – ένας. Αφού φυσικά όλοι ξέσπασαν αρχικά στα γέλια, στη συνέχεια το έκαναν, και αποδείχθηκε ότι, όσο πιο δυνατό και “ενεργοποιημένο” το διάφραγμα, τόσο και μεγαλύτερη η φωνή.

Ήθελα εδώ και καιρό να γράψω για την Δ.Α., αλλά μέρες που είναι και είμαστε όλοι κλεισμένοι στο σπίτι και για σοβαρό λόγο, είπα τώρα είναι η ώρα, και ελπίζω κι εύχομαι, η επιθυμία μου μια μέρα να εισακουστεί: Πρώτο μάθημα στα σχολεία – ΑΝΑΠΝΈΟΥΜΕ ΣΩΣΤΆ ΑΠΌ ΤΟ ΔΙΆΦΡΑΓΜΑ!

Δείτε κι ένα σχετικό βίντεο:

Shares

Δείτε ακόμα

Shares