Μια βολιβιανή ορχήστρα αυλών του πάνα καθηλώθηκε σε ένα παλάτι του 15ου αιώνα έξω από το Βερολίνο για δύο μήνες
Πάνω από 20 μέλη του Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos έφτασαν στη Γερμανία στις 10 Μαρτίου για να παίξουν στο φεστιβάλ MaerzMusik.
Εκείνη την ημέρα, το Βερολίνο έγινε η έβδομη γερμανική περιοχή που απαγόρευσε συγκεντρώσεις 1.000 ατόμων και άνω λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Μέρες αργότερα, η απαγόρευση στη Γερμανία οδήγησε σε πλήρες lockdown και μια εβδομάδα αργότερα, η Βολιβία έκλεισε τα σύνορά της.
Έτσι, και οι 20 μουσικοί – μερικοί από τους οποίους είναι ακόμη νέοι 17 – ξέμειναν στο κτήμα του Rheinsberg Palace το οποίο, σύμφωνα με συνέντευξη του BBC με την ορχήστρα, ήταν κάποτε σπίτι Γερμανών βασιλιάδων και αριστοκρατών.
Για να παραμείνουν απασχολημένοι, οι μουσικοί κάνουν πρόβες έως και έξι ώρες την ημέρα, και βόλτες γύρω από τους κήπους του 600 ετών παλατιού, και τα γύρω δάση, όπου φιλοξενούνται 23 αγέλες λύκων.
Η Tracy Prado, που μπήκε στην ορχήστρα τον Δεκέμβριο, έπεσε σε μια αγέλη λύκων κατά τη διάρκεια μιας βόλτας. «Πάγωσα από φόβο, αλλά αυτοί απλά έπαιζαν”πάλη” μεταξύ τους και συνέχισαν», είπε.
Μεταξύ των πολυάριθμων βασιλικών συνδέσεών του, ο Rheinsberg στέγασε κάποτε τον Φρειδερίκο τον Μέγα, βασιλιάς της Πρωσίας, ο οποίος χαρακτήρισε την εποχή του εκεί σαν Βασιλιάς ως τα «πιο ευτυχισμένα χρόνια» του.
Σύμφωνα με το BBC, το παλάτι ήταν επίσης ένα σπίτι για μουσική. Ένας στενός φίλος του Φρειδερίκου, έγραψε κάποτε για το παλάτι: «τα βράδια είναι αφιερωμένα στη μουσική. Ο πρίγκιπας έχει συναυλίες στο σαλόνι του, όπου κανείς δεν γίνεται δεκτός εκτός εάν καλείται. Ένας από αυτούς που έπαιξε ήταν ο J.C. Bach. Για όσους δεν γνωρίζουν, ο Φρειδερίκος ο Μέγας δεν αγαπούσε απλά να ακούει μουσική, αλλά ήταν ο ίδιος φλαουτίστας και συνθέτης.
«Αστειευόμαστε όλοι ότι το φάντασμα του Φρειδερίκου μας ακολουθεί και προσπαθεί να μας ταξιδέψει», λέει ο Camed. «Δεν πιστεύω συνήθως σε τέτοια πράγματα, αλλά αισθάνομαι σαν να υπάρχουν φαντάσματα στο χώρο».
Οι μουσικοί λένε ότι είχαν λίγη συμπάθεια από φίλους στη Βολιβία. Ο Carlos λέει στο BBC: «Οι άνθρωποι πίσω στην πατρίδα πιστεύουν ότι είμαστε σε μια χώρα παραμυθιού. Είχα εκατοντάδες μηνύματα που μου έλεγαν να σταματήσω να παραπονιέμαι και ότι ζω σαν πριγκίπισσα σε ένα γερμανικό κάστρο».
Αλλά οι δύο μήνες τους στο Rheinsberg δεν έχουν περάσει χωρίς… παρατράγουδα. Μια φορά, έξι αστυνομικοί «με πλήρη εξοπλισμό» τους περιέβαλαν καθώς έπαιζαν ποδόσφαιρο μπροστά από το κάστρο, χωρίς να συνειδητοποιήσουν ότι η ορχήστρα των 20 είναι μια «ομάδα».
Ο φλαουτίστας Miguel, 25 ετών,είπε: «Ήρθαν από αριστερά και από δεξιά, κι άρχισαν να μας περικυκλώνουν και τα πράγματα έγιναν λίγο τεταμένα. Στο τέλος, απλώς μας είπαν ότι δεν μπορούσαμε να συγκεντρωθούμε σε μια τόσο μεγάλη ομάδα, αλλά χωρίς πολύ αυστηρότητα».
Οι ντόπιοι έχουν σαστίσει από τους νέους βολιβιανούς γείτονές τους, αλλά είναι σε μεγάλο βαθμό φιλόξενοι, παρέχοντάς τους φαγητό και ρούχα – αλλά η διαμονή της ορχήστρας αρχίζει να αυξάνει το κόστος.
Ο Berno Odo Polzer, διευθυντής της MaerzMusik, δήλωσε στο BBC ότι η διαμονή υπερβαίνει τα 35.000 $ το μήνα. Η χρηματοδότηση μέχρι στιγμής έχει παρασχεθεί από πολλά δημόσια χρηματοδοτούμενα προγράμματα τεχνών, συμπεριλαμβανομένου του φεστιβάλ.
Ενώ η Γερμανία επιτρέπει πλέον διεθνείς πτήσεις, η Βολιβία διατηρεί κλειστά τα σύνορά της για το άμεσο μέλλον. Η πρεσβεία της Βολιβίας είπε στο BBC ότι προσπαθεί να βάλει την ορχήστρα σε πτήση προς τη Βολιβία στις αρχές Ιουνίου, από τη Μαδρίτη.
Αλλά ο Carlos, μέλος της ορχήστρας, ανησυχεί για το πώς θα είναι τα πράγματα όταν επιστρέψουν επίσης. “Ο Covid παίρνει πολιτικές διαστάσεις στην πατρίδα”, λέει ο Carlos.
Εν τω μεταξύ, οι μουσικοί μόνο τη Δευτέρα 18 Μαΐου μπορούσαν να μπουν μέσα στο κάστρο για πρώτη φορά, καθώς άνοιξαν οι ξεναγήσεις για το κοινό. Πριν από αυτό, έμεναν στο κτήριο και τους χώρους του κτήματος.